Salgsstrategi

Bliv ringet op af os
Consent

Salgsstrategi

Hvis ”strategi” betyder vejen til målet betyder ”salgsstrategi” for os – vejen til kunden.

De fleste salgsstrategier har karaktér af hensigtserklæringer såsom ”vi vil være den førende udbyder af… om 3 år” eller ”vi vil vækste med 10% i DB inden udgangen af…” og den del af at arbejde med strategier er ikke svær.

Hvorfor have en salgsstrategi?

Det er vigtigt at have en god salgsstrategi, hvis du ønsker at opnå dine salgsmål. En god salgsstrategi skal understøttes af en handlingsplan, der fokuserer på indsatsområder og ressourcer.

Hvordan kan vi hjælpe med en salgsstrategi?

Den typiske fremgangsmåde med en god salgsstrategi er at tage processen i 3 trin. Hos Partner Dialog kigger vi på udgangspunktet, de ønskede mål afslutningsvis, hvordan vi opnår de ønskede mål. En salgsstrategi skal understøttes af en handlingsplan der fokuserer på indsatsområder og ressourcer.

Den typiske fremgangsmåde er at tage processen i 3 trin:

  • Udgangspunktet… hvor er virksomheden nu og hvilken situation befinder den sig i. En enkel SWOT analyse kan hjælpe med at skabe et overblik.
  • De ønskede mål – hvad har ledelsen lovet bestyrelsen.
  • Hvordan opnår vi de ønskede mål. Formulering af handlingsplaner med tildeling af ressourcer og ansvarsområder.

Handlingsplan

”Vi er det vi gør og ikke det vi siger vi gør” er meget relevant når det kommer til at opnå specifikke mål gennem en række af indsatser… sammenholdet med kvaliteten af de indsatser vi leverer.

Har vores sælgere de kompetencer der skal til for at nå de ambitiøse mål?

Har vi de værktøjer der skal til for at styre salgsprocessen?

Har vi de ledelsesmæssige ressourcer for at bakke op om og understøtte vores sælgere?

Vi hos Partner Dialog kan hjælpe med at afklare spørgsmålene og i samarbejde med kunden udarbejde en handlingsplan der fører til at salgsstrategiens mål nås.

Ydelser

  • Formulering af målsætninger
  • Udarbejdelse af handlingsplan
  • Situationsanalyse

Under udarbejdelsen af handlingsplanen vil der givet opstå en række indsatsområder som fx behov for kompetencer indenfor key account management, incentive-program eller canvas-calling.

Undervisning af sælgere og salgsledelse, coaching med udgangspunkt i en personprofilanalyse, salgsmateriale baseret på hvordan kunden køber ind, incentiveprogrammer så resultater belønnes og ekstern mødebooking for at booste processen – er bare et udpluk af de tiltag som kan sættes iværk.

Der er masser af muligheder og da der ikke er to virksomheder der ens, vil løsningsforslaget være baseret på den enkelte virksomheds udfordringer og nuværende situation.

Vi kommer gerne og fremlægger cases og giver vores forslag til at opnå de strategiske mål.