Kender du det, du modtager et opkald på din mobiltelefon fra et ukendt nummer? Du begynder allerede ved første øjekast at tænke på undskyldninger for at afvise vedkommende.
Ofte starter telemarketing processen her.
Inden længe har du dog allerede responderet på vedkommendes melding om, du kan købe et mobilabonnement til absurd billige priser.
Du er hverken interesseret eller begejstret for tilbuddet, og du afviser.
Det er en relaterbar situation fra hverdagen, da telefonsælgere som udgangspunkt har ry for at efterlade blandede indtryk, når de kontakter potentielle kunder. Det er altafgørende, telefonsælgerne besidder de rigtige kvaliteter for opnåelse af succes.
Hvad er telemarketing? Telemarketing er direkte markedsføring af produkter, koncepter eller services til uopfordrede. Hvad end du er ved opstarten af telemarketing processen i dit firma, eller du ønsker optimering af disciplinen, kan du med de helt rigtige tips og tricks tage telesalg til et nyt niveau. Vi hjælper til, du kommer ud over rampen med din telekommunikation.
Først og fremmest bør du overordnet danne dig et overblik. Det starter ofte med forbedring af strategien for telemarketing processen, ligesom det kan hjælpe målsætning for udviklingen. Det gør du bedst ved at overveje følgende:
Der er en hårfin balance mellem, hvad virksomhederne kan tillade sig, når det kommer til at skabe kontakt. Det er essentielt for virksomheder, der er styr på retningslinjer og regler indenfor telefonsalg. Telefonsalg er til en start ikke ulovligt. Somme virksomheder må ringe potentielle kunder op uden samtykke:
I den forbindelse bør virksomhederne være opmærksomme på grænserne for, hvornår opkaldet kan blive ulovligt. Det gør det, når virksomhederne fra ovenstående ender ud i at brande andre varetyper.
Der er telefonopkald, der er ulovlige, og det sker, når den telefoniske kontakt er målrettet mod indgåelse af specifikke aftaler, markedsføring af virksomheden og tilhørende produkter eller foretage mersalg. Det er derimod lovligt for virksomhederne at ringe med neutrale informationer og generelle servicemeddelelser.
Virksomhederne kan indhente accept på, de må kontakte kunderne med salgshenvendelser. Det betyder, virksomhederne skal søge om kundernes godkendelse inden, de må kontakte kunden. Det er for at understøtte, kunderne ikke modtager uønskede elektroniske henvendelser. Inden virksomhederne begiver sig ud på telemarketing rejsen, vil det være nødvendigt med en undersøgelse af, hvilke krav og retningslinjer, der er for indhentelse af samtykke.
Du kan, hvis du er kunde, beskytte dig selv, hvis du tilmelder dig Robinsonlisten. Den består af brugere, der frabeder sig opkald – også i de situationer, hvor det på almindeligvis er lovligt.
Telemarketing antager implicit, kunderne ikke ved, hvad de vil have. Telefonsælgeren skal fra starten af samtalen overbevise kunden om et behov, vedkommende skal have, selvom det sælgende produkt, service eller koncept potentielt ikke passer til kunden. Derfor er det yderst vigtigt at bruge energi på arbejde henimod den gode samtale, der kan bidrage til effektiv telemarketing.
Der er forskellige tiltag, du kan praktisere, for at kommunikationen med potentielle kunder bliver mere effektiv. Det vil sige, du skal engagere dig i handlinger såsom forbedring af opkald til hver eneste du ringer op til. Det kan du gøre ved at give din elevatortale ekstra kvalitet.
Derudover skal du være omhyggelig med, du forholder dig til den kommende samtale efter elevatortalen. Her skal du gøre attraktiviteten tydelig ved ikke kun endeløs tale – men også lytte. Det er ekstremt vitalt, vedkommende er mentalt til stede. Det vil sige, aktiv lytning medfører, samtalen får en dansende effekt. Det er med til at skabe interaktion. Det gør, kunderne vil føle, virksomhedernes handlinger virker mindre påtaget og mere inviterende.