En gruppe mennesker, der står omkring en tavle

4 tips til møde booking

Bliv ringet op af os

 

De fleste virksomhedsejere har siddet på deres kontor og tænkt over, hvordan de får fat i nye kunder: Hvor skal jeg starte? Hvordan får jeg nye aftaler i hus?

Mødebooking er et vigtigt værktøj til at få nye kunder, som du ellers ikke vil støde på. Det handler om at skabe god kontakt på et forretningsmæssigt og menneskeligt plan.

En succesfuld mødebooking kommer ikke af selv. Det kræver de rette værktøjer og strategier at lave opsøgende salg og skabe nye, gode relationer. Mangler du nogle gode tips til mødebooking, som gør hele processen lidt nemmere? Hvis svaret er ja, er du havnet det rigtige sted.

Vi har samlet fire mødebooking-tips, så du kan blive skarpere indenfor mødebookingens svære kunst.

 

Mødebooking-tip nr. 1: Lav en klar målsætning

Indenfor mødebooking-tips er dette råd essentielt: Du skal sætte et tydeligt mål for din mødebooking. Spørg dig selv: Hvad er formålet med mødet? Hvad vil du gerne nå frem til? Hvor mange møder drømmer du om at få i kalenderen? Med en klar målsætning er det meget nemmere at forholde sig til mødebookingens proces. Du bør indkredse dig på en målgruppe og udtænke et enkelt budskab, som ræsonnerer med dem. Alle overvejelserne baner vejen for en god strategi, som gør mødebookingen mere overskuelig og effektiv.

Det er værd at minde sig selv om, at det ikke er alle møder, der ender i et salg. Det betyder dog ikke, at mødet var en fiasko. Du bliver altid klogere, og for hvert eneste møde lærer du mere om dig selv og din målgruppe. Du lærer af dine fejl, og øvelse gør mester. Desuden er det vigtigste skridt at etablere kontakten: Når du først har foden indenfor hos en potentiel partner, kan det sagtens blive til et samarbejde i det lange løb. Det sker ofte, at samarbejdspartnere først bliver interesserede et stykke tid efter et møde, som ikke endte i et salg.

 

Mødebooking-tip nr. 2: Få styr på kalenderen

Vores andet råd lyder: Hav styr på din kalender. Logistikken er vigtig for, at møderne kommer til at forløbe på en elegant facon, som indbyder til et godt samarbejde. Inden du aftaler et nyt møde, bør du afstemme din kalender. Uanset om der er tale om flere møder eller blot ét enkelt, så er det altafgørende, at der er styr på sted og tidspunkt for mødet. Med en tjekket og afstemt kalender, undgår du uheldige fejlbookinger, dobbeltbookinger og misforståelser.

Det er afgørende for at skabe en god og tryg relation med den potentielle kunde, at der er styr på alt logistikken. Hvis du skal holde flere møder, som er spredt ud i landet, skal du også sørge for at have styr på de transportmæssige aspekter i god tid, så du er sikker på, at du undgår at komme for sent.

 

Mødebooking-tip nr. 3: Telefonisk kontakt er stadig et hit

I dag er der masser af forskellige måder at komme i kontakt med kunder på: Du kan bruge e-mails, Facebook, LinkedIn eller noget fjerde. Hvis du spørger en ekspert om deres vigtigste mødebooking-tips, vil de fleste nok svare, at telefonopkald stadig er den bedste metode til at skabe kontakt til kunderne.

Over telefon er kunden nødt til at forholde sig til din henvendelse på stedet – fremfor f.eks. en e-mail, som kunden nemt kan nedprioritere. Det samme gælder for dig, og derfor skal du være klar i mælet og godt forbedret, når du ringer ud til nye kunder. Lav noget research på kunden, inden du ringer dem op.

Hvis du kender virksomhedens udfordringer og status på markedet, kan du nemmere overbevise dem om, hvordan et samarbejde med netop din virksomhed vil være en gavn. Du bør altid have kalender og kuglepen lige ved hånden, når du ringer en kunde op. På den måde kan du let og elegant lave en aftale uden store pauser eller indvendinger.

 

Mødebooking-tip nr. 4: Sæt god tid af

Vores fjerde og sidste punkt på listen af mødebooking-tips er: Sørg for at sætte tid af til at lave mødebooking. Mange tænker, at det bare er et enkelt telefonopkald eller en hurtig e-mail, som kan klemmes ind mellem andre punkter på dagsordenen.

Virkeligheden ser dog anderledes ud, og det tager næsten altid længere tid at lave mødebooking, end du regner med. Det er ofte nødvendigt at lave flere telefonopkald, før du får hul igennem til den rigtige kontaktperson. Der kan også nemt komme andre opfølgninger, som udsætter selve mødet. Hvis du ikke har den nødvendige tid til selv at lave mødebooking, kan du også ansætte en professionel mødebooker, som kan hjælpe dig i gang.